MINA SIDOR
Stäng meny

Pojkdröm blev både Harley-Davidson och Yamaha

8 september 2012

120908 Pojkdröm blev både Harley-Davidson och Yamaha 1

Hans Nyqvist är en ödmjuk man som gillar lång semester. Inte för att han är lat på något sätt utan för att han får tid till det han älskar – att åka hoj. Längtan efter att glida omkring på en sörmländsk kurvig väg, hinna se på landskapet och njuta av alla dofter är oslagbar. Det blir så där 700 mil av den varan i år.

Han skrattar och berättar att 50-årskrisen är anledningen till att det står två hojar i garaget. En Yamaha Dragstar Classic 1 100 2001 och en Harley-Davidson Fatboy 2008.

Yamahan är unik i sitt slag. När man tittar närmare visar sig en vacker motivlack på sidan av tanken – Marilyn Monroe i blå toner mot den djupt svarta lacken. Hasse berättar att han är ett ”fan” av skådespelaren Monroe. Han passade på att döpa om hojen till Marilyn Star (mc:s originalnamn är Dragstar) när bilden beställdes av motivlackaren Roland Mähl från Lindesberg.

Förutom lackeringen finns extrautrustning i form av större ljus, motorbåge, backspeglar, handtag och ryggstöd med det utmanande namnet ”Sissy bar”.

När vi pratar om säkerhet vet Hasse vad det handlar om. Han använder alltid kläder med skydd, separat ryggskydd och hjälm med täckt visir (integralhjälm). Anledningen till det sistnämnda är att han var med om en olycka och därefter insåg han nyttan med säker hjälm. Snyggkrukan som han kallar sin andra hjälm, där ansiktet syns, stannar numera hemma.

Klassik fråga. Harley-Davidson eller japansk motorcykel?
– Eftersom jag har erfarenhet av båda, är svaret att jag också gillar båda. Skillnaden är inte stor. HD:n är råare med mer kraft medan Yamahan är en skön glidare.

Hasse menar att snacket om att HD-ägare måste kunna ”skruva hoj” är överdrivet. Ger man bara sjutton i att skruva isär allting så blir det inga problem.

– Att äga en Harley-Davidson är en gammal pojkdröm. Hojen lever verkligen upp till sitt rykte, säger Hasse och ler med hela ansiktet.

Hans Nyqvist är engagerad i Katrineholms motorcykelklubb (KMK) där han är vald till vice ordförande. En av höjdpunkterna under året är när hundratals mc-förare från regionen samlas för att köra MC-kortegen under Katrineholmsveckan. Vi har en skön gemenskap och delar samma intresse. Det blir så enkelt, säger Hasse. Hans son har vid ett tillfälle sagt ”inga fransar eller jävla mc-väst” bara. Hasse har varken fransar eller väst, det är inte hans stil.

På frågan om han han vill förändra något i KMK svarar han att ”gråskallarna”, det vill säga de som är i åldern femtio och uppåt, är bra stomme. Men för att utveckla verksamheten tror han att de behöver locka yngre människor, gärna fler tjejer också, till KMK.

Vilket är ditt bästa mc-minne?
– Det måste vara att ta hojen till Gotland. Senast jag var där körde vi 140 mil på ön.

Förutom att vara hyresgäst hos KFAB har Hasse även varit anställd inom företaget i hela 25 år. Han trivs som bovärd och är glad att få träffa många olika människor på dagarna. Ibland händer faktiskt att han får möjlighet att prata om sitt mc-intresse även med hyresgäster. Jobbet innebär frihet under ansvar och det gillar han.

På frågan om nya organisationen har påverkat honom svarar han att det inte har gjort det nämnvärt. Men bovärdskontoret på Skolgatan är positivt. Nu träffas alla bovärdarna på ett och samma ställe vilket ger snabbare lösningar när det dyker upp problem. Något som Hasse hoppas att hyresgästerna märker.

Till sist. Det är söndag förmiddag. Fint väder. Några timmar att slå ihjäl. Vart åker du då?
– Trosa! Vacker, rolig och kurvig väg med fin natur alldeles intill hojen. Kan det bli bättre?


I artikelserien ”För mer fri tid” möter vi hyresgäster hos KFAB som berättar om sig själva och sina hobbyer.


 

120908 Pojkdröm blev både Harley-Davidson och Yamaha 3 120908 Pojkdröm blev både Harley-Davidson och Yamaha 2

Kategorier: Reportage