MINA SIDOR
Stäng meny

Pressmeddelande: KFAB upphandlar nytt äldreboende

25 oktober 2017

– Nu trycker vi på startknappen för att upphandla ett nytt äldreboende i Katrineholm. Det är en väldigt stor och viktig investering och genomförs för att garantera tryggheten för äldre i Katrineholm i många år framöver. Det säger Fredrik Olovsson (S) som är styrelseordförande i KFAB.

KFAB har fått uppdraget från kommunstyrelsen i Katrineholm att projektera, upphandla och bygga nytt äldreboende.

– Projektet innebär att Strandgårdens äldreboende byggs ut med 10 000 kvm. Utbyggnaden ger 96 nya lägenheter om 35 kvm fördelade på tre våningsplan och ytterligare ett plan i sutteräng. Det är ett omfattande projekt och förutom fler platser för äldre ska den även bidra till en bra arbetsmiljö för personalen, säger Fredrik Olovsson.

– Det nya äldreboendet kommer att byggas enligt miljöbyggnad Silver som innebär att det ställs höga miljökrav på bland annat ljud, radon, ventilation, fuktsäkerhet, energianvändning, dagsljus och inomhusklimat. Detaljplanen beräknas vara klar första kvartalet 2018 och målet är att det nya äldreboendet ska stå klart för inflyttning december 2019, säger Ingmar Eriksson, VD i KFAB.

Förutom boende för äldre kommer huset att få ett tillagningskök med matsal, kiosk med tillhörande loungedel, gästrum för anhörig, frisör, ljusterapirum och spa. Äldreboendet kommer även att få en stor härlig trädgård med växthus och odlingsbänkar, lusthus och en promenadslinga i varierad terräng.

Antal servicelägenheter 96 st (idag 56 st, ger totalt 152 st lägenheter)
Total yta 10 000 kvm (idag 4 665 kvm, ger totalt 14 665 kvm)
Storlek servicelägenhet 35 kvm
Byggår 2019 (befintligt byggdes 1996)