MINA SIDOR
Stäng meny

Flytta in

När kan du flytta in?

Tänk på att inflyttningsdagen inte alltid är den första i månaden utan det beror på hur helgdagarna infaller. Hyreslagen säger att du har tillträde från klockan tolv första vardagen i månaden.

Kom ihåg att göra flyttanmälan!

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Nycklar

När du flyttar in får du minst tre nycklar till din lägenhet. Det går att beställa extranycklar mot en kostnad. Om du förlorar en nyckel måste vi byta lås till lägenheten. Den kostnaden debiteras dig som hyresgäst. I de fall det är aktuellt får du också nycklar till postbox och taggar till inpassering och tvättstuga. Samtliga utkvitterade nycklar och taggar åter­lämnas vid avflyttning. Läs mer här.

Besiktningen gjord – kolla att allt är med!

InflyttningsdagsNär du flyttar in i din nya lägenhet har vi gjort en besiktning som innebär att alla ytskikt och inredningen är kontrollerad. Du får en kopia på besiktningsprotokollet. Ibland händer det att vi gör besiktningen när den tidigare hyresgästens möbler fortfarande står kvar, därför ber vi dig att alltid göra en egen kontroll av lägenheten innan du flyttar in dina möbler och saker. Om du ser skador eller andra anmärkningar som inte står i besiktningsprotokollet vill vi veta det inom åtta dagar så att vi kan komp­lettera protokollet. Det är väldigt viktigt eftersom det annars finns risk att du blir ersättningsskyldig för skador som den tidigare hyresgästen orsakat.

Vem står för städningen?

Den tidigare hyresgästen har ansvar för att hela lägenheten och förrådet är ordentligt städat. Om du har anmärkningar på hur städningen är utförd vill vi att du kontaktar oss snarast, så att vi kan komma  och göra en städbesiktning.

Vill du göra tillval?

Du har möjlighet att mot ett tillägg på hyran välja att ha bland annat diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, inglasad balkong och säkerhetsdörrar. Du kan få tillvalet om vi bedömer att det är tekniskt och praktiskt möjligt att installera de tillval du önskar. Läs mer här.

Hushållsel

Värme och vatten ingår för det mesta i din hyra men hushållselen betalar du oftast separat.

Bredband och telefon

Vi erbjuder fiberanslutning i de flesta av våra fastig­heter och det ger dig tillgång till många tjänster. Du har stor valfrihet att välja en bredbands­leveranör som passar dina behov. Om du har frågor om abonnemang eller vill göra en felanmälan kontakta leverantören direkt. För aktuell leverantör läs mer på sidan om bredbandstjänster. Det går också bra att kontakta vårt Kundcenter på 0150-571 00 eller bostad@kfab.se

Kabel-tv

Ring vår leverantör av kabel-tv om du undrar något kring utbudet eller om du behöver göra en felanmälan. För aktuell leverantör, läs mer på sidan om TV-utbud.

Bovärdar

Vi vill skapa trygga bostadsområden där våra hyresgäster trivs och mår bra, därför har har varje fastighet en egen bovärd.